Zorg dat je medewerkers vanuit flow hun werk doen

Zorg dat je medewerkers vanuit flow hun werk doen

Bij flow ligt de voldoening in het doel (ik heb het gehaald!) en de beloning in de activiteit (ik ben lekker bezig!). Het beklimmen van een berg is een goed voorbeeld: de tocht (het klimmen) bezorgt je enthousiasme als de uitdaging en je vaardigheid in balans zijn. Het bereiken van de top is dan een logisch resultaat. Je helpt je medewerkers door heldere en reële verwachtingen te formuleren en door een optimale balans te creëren tussen hun aanwezige vaardigheden en de uitdaging die de taak hen biedt. Voorkom verveling en stress, benut de competenties van je mensen, investeer in de competenties die nodig zijn of worden, zodat jij en je medewerkers plezier hebben in hetgeen je doet.

[Opdracht 9. HOE MEENEMEN??

Ga aan de slag om flow te creëren voor je medewerkers. Doe dit bij voorkeur samen met je medewerkers. Ze zijn op hun best in een functie waarbij ze flow kunnen ervaren en plezier hebben in hetgeen ze doen.

  • Vraag je medewerkers: wat is er nodig om plezier te hebben in je werk?
  • Vraag je medewerker: wat zou ik aan jou kunnen delegeren of is er werk wat jij aan een ander wilt delegeren?
  • Doe jij de dingen die je leuk vindt, welke klussen zouden jou voldoende uitdaging bieden, welke vaardigheden wil je ontwikkelen?
  • Laat je medewerker een stappenplan maken op basis van de inzichten uit de voorgaande vragen en de actie die ze gaan uitvoeren om leuker en beter te kunnen werken.

Natuurlijk zijn er altijd taken en activiteiten die bij een bepaalde rol of functie horen die wellicht minder leuk zijn maar die wel gedaan horen te worden. Het gaat dan om een optimale mix van alle werkzaamheden en dat je medewerker in grote lijnen dat kan doen wat hij of zij leuk vindt. Werk wat voldoende uitdaging biedt, wat voldoening geeft en dat iemand zijn of haar vaardigheden blijft ontwikkelen. Hierbij enkele tips om bij je medewerkers zoveel mogelijk flow teweeg te brengen:

  • Doe er alles aan om je medewerkers intrinsiek te motiveren (stap 3 Competence hoofdstuk 5).
  • Geef taken die niet te moeilijk en niet te gemakkelijk zijn. Te moeilijke taken leiden tot angst, te gemakkelijke tot verveling. Stel samen een uitdagend, realistisch en persoonlijk doel.
  • Maak van het werk een spel, zodat het voelt als spelen in plaats van werken.
  • Praat met je medewerkers vanuit je missie, droomdoel en waarden. Ga in gesprek over missie, doel en waarden, deel ze met elkaar en pas ze toe.
  • Experimenteer. Dit geeft je medewerkers ruimte om fouten te (mogen) maken. Stimuleer ze om snel fouten te maken en snel te leren.
  • Creëer een inspirerende werkplek en -omgeving, zodat ze vanzelf dat gedrag laten zien wat nodig is om de resultaten te behalen. Denk ook aan de mogelijkheid van thuiswerken en stem de plekken af op het soort werk. Dus ook plekken om je te concentreren.
  • Zorg dat de ondersteunende systemen en hulpmiddelen werken en ten dienste staan van het te bereiken eindresultaat, zodat alles aanwezig is voor je medewerker om dat te doen wat nodig is.
  • Zorg dat er open communicatie is. Geef direct feedback en leer je medewerkers dit ook te doen bij elkaar. Het is belangrijk dat iedereen snel en efficiënt met elkaar kan communiceren.
  • Richt je op kleine stapjes die gemakkelijk te zetten zijn. Zo help je je medewerker om doelen te realiseren en gaan ze continu vooruit.

Opdracht 10.

Zet ook de volgende stappen om flow te creëren voor je medewerkers:

  • Plan twee keer per jaar een groeigesprek in met je medewerkers.
  • Stel voldoende budget en tijd beschikbaar voor het ontwikkelen van de vaardigheden van je mensen.

Tip: Download het hulpformulier: groeigesprek > www.s4u.me/4 Laat dit je medewerker vooraf invullen en benut het tijdens het gesprek.

Leer delegeren. Geef je medewerkers verantwoordelijkheid, ruimte en het vertrouwen dat ze dingen zelf mogen regelen. Zo krijgen ze meer plezier in wat ze doen, meer vertrouwen en voelen ze zich echt verantwoordelijk.