Zorg dat anderen je content willen delen

Zorg dat anderen je content willen delen

Natuurlijk ga je ervan uit dat als je content relevant en van toegevoegde waarde is en daarnaast ook nog via het juiste media kanaal en op het juiste moment geplaatst wordt, je volgers het dan ook gaan delen. Zodat het ‘viraal gaat’.

Wellicht herken je dat een deel van je berichten onzichtbaar blijft en weinig mensen de moeite nemen om ze te delen. Een uitgebreid onderzoek van de New York Times vertelt waarom mensen content, berichten en updates delen Mensen doen dit omdat ze:

  • Waardevol willen zijn voor een ander.
  • De behoefte hebben om zich te manifesteren.
  • Bij een groep gelijkgezinden willen horen (relaties onderhouden).
  • Bevestiging en waardering van anderen willen krijgen.
  • De wereld willen verbeteren.

[overweeg accordion]

Waardevol willen zijn voor een ander

Dit is een belangrijke motivator om informatie te delen. Daarom stuur je graag een interessant artikel over een nieuw middel tegen hooikoorts aan die vriendin die elk voorjaar weer zoveel moet niezen. Of die advertentie van de nieuwe Tesla aan een vriend die het altijd over elektrische auto’s heeft. Een accountant deelt om deze reden belangrijke nieuwe fiscale wetgeving met z’n volgers op LinkedIn. En dan is daar natuurlijk die hilarische video die je met al je Facebook vrienden deelt.

Uit het onderzoek van New York Times blijkt dat 94% van de mensen nadrukkelijk nadenkt over hoe bruikbaar de informatie die ze willen delen is voor de ontvanger. En 49% hoopt bovendien dat ze door informatie te delen anderen van mening kunnen laten veranderen en tot actie kunnen aanzetten.

“Ik deel om de levens van de mensen om me heen te verrijken.”

 

De behoefte om zich te manifesteren

Om aan de wereld laten zien wie ze zijn en waar ze voor staan. Want de informatie die je met je netwerk deelt zegt veel over wie je bent. Of in ieder geval over hoe je graag wilt dat anderen je zien.

Uit het onderzoek van New York Times blijkt dat 68% deelt om anderen een beter beeld te geven van wie ze zijn en wat ze beweegt.

“Ik deel alleen informatie die het imago dat ik wil uitstralen versterkt: bedachtzaam, rationeel, vriendelijk, geïnteresseerd in en gepassioneerd over bepaalde zaken.”

 

Bij een groep gelijkgezinden willen horen (relaties onderhouden)

Een sterke motivatie om te delen komt voort uit onze behoefte om bij een groep gelijkgestemden te horen. Door informatie met de mensen om je heen te delen laat je ze weten dat je aan ze denkt en om ze geeft. Het is een manier om je relaties te cultiveren. En ook om nieuwe relaties aan te gaan met gelijkgestemden.

Uit het onderzoek van New York Times blijkt dat 78% informatie online
deelt omdat het ze in contact houdt met mensen die ze anders niet snel zou- den spreken. En 73% deelt informatie omdat het ze in contact brengt
met gelijkgestemden.

“Ik mis de kameraadschappelijkheid en conversaties op Facebook. Ik heb constant het gevoel dat ik dingen mis zonder die verbinding.”

 

Waardering van anderen krijgen

Waardering van anderen krijgen is voor veel mensen een sterke motivator. Deze mensen verwachten dat als ze waardevolle informatie delen met anderen, ze daar waardering voor terugkrijgen. En als ze die waardering en bevestiging krijgen, dan genieten ze daar van. Het geeft ze energie en het gevoel dat ze ertoe doen.

Uit het onderzoek van New York Times blijkt dat 69% informatie deelt omdat ze daardoor meer waardering krijgen van hun omgeving.

“Ik geniet ervan als mensen vinden dat ik waardevolle informatie heb gestuurd en dat mijn vrienden het aan hun vrienden doorsturen, omdat het zo nuttig is. Ik voel me daardoor waardevol.”

 

Het verbeteren van de wereld

Mensen voelen zich dankzij Social Media veel beter in staat dan vroeger om invloed uit te oefenen op zaken waarbij ze zich betrokken voelen. Dankzij Social Media reikt je invloed vandaag veel verder dan ooit.

Uit het onderzoek van New York Times blijkt dat 84% deelt omdat ze daarmee zaken waar ze achter staan kunnen ondersteunen.

“Ik heb een artikel over de hoeveelheid plastic die in de oceaan drijft naar m’n vrienden gestuurd. Ik wilde dat ze ervan af wisten en ertegen in actie zouden komen.”

 

Vanaf het moment dat je content gaat delen en daarbij rekening houdt met wat mensen motiveert om het te delen, is het belangrijk om alert te blijven en actief deel te nemen aan mogelijke conversaties die op gang komen naar aanleiding van je gedeelde content.