Zelfcompassie

Hoofdstuk Voortgang
0% voltooid

Zelfcompassie

Zelfcompassie en aardig zijn voor jezelf is het belangrijkste wat jij te doen hebt. Mensen die alleen maar aardig en begripvol zijn naar anderen en te weinig zelfcompassie hebben branden uiteindelijk op. Herken jij jezelf ook in mensen die constant bezig zijn om zichzelf te bewijzen, beter hun best doen en te hoge eisen stellen aan zichzelf? Misschien heb jij ook moeite met kritiek, heel snel een oordeel klaar over de ander.

Zelfcompassie gaat over het accepteren van jezelf zoals je werkelijk bent. Vriendelijk en ondersteunend naar jezelf zijn en je tegelijkertijd bewust zijn van je mindere eigenschappen en onvolmaaktheid. Je kunt van jezelf houden, dingen proberen die mislukken en doorgaan met de volgende actie.
Train jezelf om jezelf niet af te vallen als iets mislukt of je tekortschiet, maar om compassievol naar jezelf te zijn en te accepteren wat er is.

[Een fictief praktijkvoorbeeld ACCORDION VAN MAKEN EN OPDRACHT

Stel een bevriende ondernemer (collega) introduceert een nieuw product en brengt dat op de markt. Na een half jaar blijkt dat ondanks al het goede voorwerk, de geweldige kwaliteiten van het product en juiste inzet van het team, er een concurrent is die de markt verovert. Je vriend maakt grote verliezen, besluit extra te investeren en er voor te gaan.Een jaar later moet hij stoppen met het product en als gevolg daarvan moet hij ook nog 4 mensen ontslaan omdat anders zijn bedrijf in het gevaar komt. Wat zeg jij dan als je met hem in gesprek bent? Zeg je dan “het is je eigen schuld, had je maar een jaar eerder moeten stoppen” en “ik snap ook niet waarom jij nog extra ging investeren, dat was echt een stomme zet, je wist toch dat het niet ging lukken”. Dit zeg je natuurlijk niet tegen een vriend, iemand om wie je geeft. Maar deze innerlijke stemmetjes zijn wel continu bezig in jezelf als jij met zo een situatie en falen te maken hebt. We kunnen het wel voor een ander, maar vriendelijk reageren op ons eigen falen is lastig en is dus iets wat je kunt leren. Compassie met jezelf hebben, zorgt voor meer geluk, een betere verbinding met jezelf en zo blijf je op de lange termijn ook vriendelijk voor anderen

Opdracht 2.

Hoe zou jij een vriend behandelen als je kijkt naar het beschreven voorbeeld? Geef antwoord op onderstaande vragen.

  • Denk aan een keer dat een goede vriend worstelde omdat hij gefaald had en daarover een slecht gevoel had. Beschrijf wat een typische reactie is van jou aan je vriend? Wat zeg je? Welke toon sla je aan? Hoe is je houding en je non-verbale gedrag? (Het beste werkt het om je ogen
    te sluiten)
  • Denk aan die keren dat jij zelf worstelde omdat iets mislukt was of je gefaald had. Wat zou een typische reactie zijn op jezelf? Wat zeg je? Welke toon sla je aan? Hoe is je houding en je non-verbale gedrag? Schrijf op wat je ontdekt hebt.
  • Wat zijn de verschillen in de manier waarop jij een goede vriend en jezelf behandelt?
  • Wat heb je geleerd van deze opdracht? Ga je iets anders doen? Hoe realiseer je dit?

 

Veel mensen schrikken van de manier waarop zij zichzelf behandelen in de vergelijking met hoe ze dat met vrienden doen. Als jij dit ook zo ervaart, ben je niet de enige. Zelfcompassie en vriendelijk zijn voor jezelf zit niet in onze cultuur, opvoeding en opleiding.