PESO-model

PESO-model

Het PESO-model geeft overzicht als je in kaart wil brengen wat je distributiekanalen zijn, in welke categorie ze vallen en welke overlap er is.

Als je jouw social kanalen volgens dit model invult zie je aan de ene kant je owned kanalen maar ook je shared media. Wanneer ze worden uitgevoerd in combinatie met paid media zal je earned media een enorme impact hebben. Het eindresultaat is een succesvolle combinatie van geconvergeerde media met een veel grotere kans op succes. Hierna worden de verschillende kanalen kort toegelicht.

[overweeg accordion]

Paid media

Betaalde media omvat alle media die betaald worden ingezet. Denk hierbij aan radio, Google Adwords, display advertising, betaalde redactionele aan- dacht, affiliate marketing en Social Media campagnes.

  • Voordeel: je bedrijf heeft de regie in handen. Je bepaalt zelf welke bood- schap, via welk kanaal naar je doelgroep wordt ingezet. Je bent gegarandeerd van zichtbaarheid bij de doelgroep.
  • Nadeel: het vraagt om blijvend investeren en kan duur zijn. Daarnaast dien je er rekening mee te houden dat mensen vaak een sceptische hou- ding ten opzichte van paid media hebben.

 

Het is belangrijk om je betaalde media te koppelen aan de juiste landingspagina’s en calls-to-action om je doelgroep te begeleiden naar datgene waarnaar ze op zoek zijn. Zorg ook dat je de juiste gegevens verzamelt om je doelgroep daarna zelf te benaderen.

Earned media

Voor earned media wordt niet betaald, die verdien je. Deze media worden namelijk gratis door anderen gegenereerd. Voorbeelden zijn persberichten, reviews van klanten en gedeelde berichten (referrals).

  • Voordeel: niet alleen het onbetaalde aspect is een groot voordeel: earned media hebben daarnaast ook een grote geloofwaardigheid. Tot slot kan een ‘aanbeveling’ van een ander ook SEO-waarde hebben. (SEO staat voor Search Engine Optimization en dit betekent zoekmachineoptimalisatie)
  • Nadelen: geen grip. Je weet nooit of iemand je gaat aanbevelen en je kunt als bedrijf helaas ook weinig sturen op de inhoud.

Zorg voor goede contacten die nieuws verzamelen en verspreiden,
zodat je redactionele aandacht krijgt in diverse media. Dit kan als je iets nieuws lanceert, prijzen wint of iets anders doet waarmee je nieuwswaardig bent.

Shared media

Gedeelde media worden met name bepaald door Social Media activiteiten. Gedeelde media hebben in dat geval betrekking op de participatie en interactie met je volgers (consumenten en klanten) op bijvoorbeeld Facebook (likes, shares), LinkedIn, Twitter (Retweet), Instagram, Pinterest enzovoorts.

  • Voordeel: gedeelde media heeft een hoge betrouwbaarheid. Het kost veel minder dan betaalde media, bij gedeelde media draait het om de kwaliteit van je berichtgeving, in plaats van het geld dat je investeert.
  • Nadeel: gedeelde media zijn intensief en vragen om constante monitoring van berichten. Bovendien heb je in de meeste gevallen weinig controle over reacties en wat mensen wel en niet gaan delen.

Bij shared media is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is en op welke Social Media kanalen ze te vinden zijn. Een stap verder ga je met het vragen van aanbevelingen (referrals) van je klanten en ze activeren tot mond-tot- mond reclame.

Owned media

Deze media is je eigendom en is media in eigen beheer. Denk daarbij aan een webshop, blog, Social Media account, digitale folder of nieuwsbrief.

  • Voordeel: volledige controle over de content die je deelt en je communicatie.
  • Nadeel: owned media moeten op de lange termijn onderhouden worden. Het is een commitment.

 

Owned media kan niet op zichzelf staan, het is altijd een combinatie en af- stemming met paid, earned of shared media. Alleen dan bouw je een publiek en ben je geloofwaardig. Je zult actief relaties moeten onderhouden en telkens op het juiste moment de helpende hand moeten bieden met aantrekkelijke, waardevolle content.