Het managen en implementeren van de conversatiestrategie

Het managen en implementeren van de conversatiestrategie

Daarbij kun je de aanpak van Steven van Belleghem zoals hij die beschrijft in zijn boek: De Conversation Manager goed gebruiken. Dit doe je door aan de slag te gaan met:

  • Observeer: begin eerst met goed luisteren naar de reacties op je content. Meet hoeveel conversaties er ontstaan, welk sentiment ze hebben en hoe impactvol ze zijn.
  • Faciliteer: maak het gemakkelijk om content te delen. Plaats overal share buttons bij, maak zoveel mogelijk content digitaal. Maar faciliteren gaat verder dan dat. Het omvat ook relaties bouwen met opinion leaders in de branche waarin je opereert. Een goede relatie en sterke content zorgen ervoor dat opinieleiders je content met plezier delen met hun netwerk.
  • Participeer: neem actief deel aan de conversaties. Ga hiervoor in
    dialoog met je omgeving, vooral om te luisteren en te begrijpen.
    Komen er vragen, probeer die dan zo goed mogelijk te beantwoorden. Benut de actualiteit in je markt om in te spelen op en aan te sluiten bij de actuele klantbehoeften. Dat betekent in elk geval: volgen in welke mate je relevant bent en in welke mate er conversie op gang komt.

 

Bereid je bedrijf goed voor op content management, zorg dat dit proces efficiënt en impactvol verloopt. Daarbij kunnen de tips van Steven van Belleghem (afkomstig uit een artikel in Frankwatching.com) je goed helpen. De implementatie van onderstaande zes stappen heeft een stevige impact op de organisatie van je bedrijfsprocessen.

[accordion]

Opdracht 8.

Neem de conversatiestrategie van je bedrijf, deze heb je geformuleerd in hoofdstuk 1. Nu ga je een stap verder om die strategie te implementeren in je bedrijf. Volg hiervoor de volgende stappen:

  • Beschrijf de competenties die nodig zijn om de conversatie- en content- doelen te realiseren (check ook nog even stap 3 Competence en kijk of
    je daar nog een aanpassing wilt maken bij de kerncompetenties). Welke competenties zijn voldoende aanwezig, welke ga je ontwikkelen en welke ga je organiseren buiten je bedrijf?
  • Maak een plan en organiseer de contentstrategie. Benut hiervoor de tips van Steven van Belleghem. Pas toe wat past bij jezelf en bij je bedrijf.

 

Uiteraard is het heel belangrijk om je content inspanningen actief op te volgen en te meten.