Focus op content waarmee jij het verschil maakt

Focus op content waarmee jij het verschil maakt

Want om naadloos aan te sluiten bij de informatiebehoefte, is maatwerk vereist. Hiervoor is het belangrijk om te weten in welke fase van de klantreis (customer journey) iemand zich bevindt en naar welke informatie diegene op zoek is. Van Belleghem heeft in een contentkwadrant vier categorieën benoemd. Behoeften in de markt (waar zoeken mensen naar?) zet hij af tegen de mate waarin content uniek is. Tezamen maakt dit of je een geïnteresseerd publiek kunt bereiken. De vier categorieën die zo ontstaan zijn:

  • Vermijden. Content waarin je niet uniek bent en waar weinig vraag naar is. Dit is een verlies van tijd en geld.
  • Concurrentieel. Dit is content waar de markt om vraagt, maar waarin je niet uniek bent. Speel hier regelmatig op in, gezien behoeften in de markt. Maar beperk je investering tot 25%, omdat ook je concurrent hier actief is.
  • Niche. Er zijn niet zoveel mensen geïnteresseerd in je content. Hiermee kun je je wel onderscheidend profileren in de markt. Daarom 15% van content hieraan besteden.
  • Focus. Met deze content maak je het verschil! De markt is ernaar opzoek en je concurrenten bieden nog niet de juiste/goede oplossing. Focus met 60% van je content op deze categorie.

[stuk overgeslagen]

Opdracht 11.

Zet de inzichten en kennis die je opgedaan hebt in dit hoofdstuk om in het juiste plan van aanpak met bijbehorende acties.

  • Welke inzichten en kennis uit dit hoofdstuk zijn het belangrijkst voor jouw bedrijf?
  • Op welke manier ga je daarmee aan de slag?
  • Wat ga je doen en wat ga je laten? Zodat je conversatiedoelen ook echt gerealiseerd gaan worden.

 

Al doende gaat het er steeds om scherp te blijven en te durven kiezen.
Blijf trouw aan de uitgangspunten en laat je niet opjagen door deadlines die ten koste gaan van de kwaliteit van je content. Wanneer je structureel waarde- volle content met de wereld blijft delen, zal een geïnteresseerde je bedrijf blijven volgen. Dit in tegenstelling tot het effect van een advertentiecampagne (outbound), die is namelijk direct weg zodra je stopt met adverteren, terwijl een blog of landingspagina blijft ranken in de zoekmachine en dus keer op keer gevonden zal worden als erop gezocht wordt.

Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je de conversatie managed en dat de nieuwe vlag ook echt gaat wapperen op het dak van je bedrijf.
Maak ambassadeurs van je medewerkers zodat zij je daarbij gaan helpen.