Enthousiasmeer met complimenten

Enthousiasmeer met complimenten

Complimenten zijn altijd welkom, geven je energie en kosten niets.Waarom ben je er dan zo zuinig mee? Ontdek hoe je thuis en op het werk mensen kunt inspireren en een boost kunt geven met originele en oprechte complimenten. Sommige mensen denken dat complimenteren niet meer inhoudt dan het uitspreken van aardige woorden. Ze hebben zich dat aangeleerd, omdat ze aardig gevonden willen worden of om mensen in te zetten voor hun eigen plan. Met als gevolg dat de ander gaat twijfelen aan je oprechtheid als jij een compliment geeft. Je herkent vast wel iemand waarbij jij dat gevoel kreeg na het ontvangen van een compliment.

Opdracht 14.

Bekijk hoe je het geven van complimenten kunt toepassen voor jezelf (gezin, relaties) en je bedrijf (medewerkers, partners). Gebruik de tips die zorgen dat jouw complimenten, een krachtige motivatiebron zijn voor anderen.

Train jezelf om oprecht, welgemeend en onvoorwaardelijk complimenten te geven. Dan zijn complimenten de brandstof voor dialoog en conversatie. Benut daarbij de vijf tips voor het geven van een compliment:

  1. Maak je compliment persoonlijk
    Richt je je compliment op een groep mensen, dan zal niemand zich aangesproken voelen. Richt je compliment dus direct op de persoon die het betreft. Spreek diegene persoonlijk aan, zorg dat je verbinding hebt en benoem wat je waardeert. Als ondernemer richt je je op de specifieke bijdrage die je medewerker aan het behaalde resultaat heeft geleverd.
  2. Kijk naar het individu
    Ieder mens blinkt uit in iets anders en is uniek op zijn/haar eigen wijze. Zorg dat je als ondernemer weet wat de specifieke talenten van je medewerkers zijn en spreek daar je waardering over uit. Waardeer je medewerkers vooral op dat waar ze goed in zijn.
  3. Varieer in je complimenten
    Stel, je hebt al een paar keer een mail gestuurd met het compliment
    hoe fantastisch je de inzet van Willem vond tijdens een belangrijke vergadering. Dan zal het effect van soortgelijke mails langzaam afnemen. Willem kent die mailtjes op den duur immers wel. Zorg dat je afwisseling aanbrengt in je manier van complimenteren. Spreek Willem eens persoonlijk aan, geef hem een fles wijn of prijs hem in het bijzijn van collega’s (blijf wel oprecht!).
  4. Non-verbaal complimenteren
    Aangezien 80 procent van de communicatie non-verbaal gebeurt, is het waardevol om ook aandacht te besteden aan je non-verbale communicatie. Soms hoef je niets te zeggen, maar bereik je met een glimlach, een schouderklopje of een opgestoken duim hetzelfde positieve effect als met het geven van een compliment in woorden!
  5. Waardeer ook ‘normale’ werkzaamheden
    Complimenteer als een medewerker iets extra’s of iets bijzonders heeft gedaan. Vergeet niet dit te doen bij ‘normale’ werkzaamheden, gewoon in een gesprek of bespreek het tijdens het functioneringsgesprek. Richt je vooral op de mens, waardeer de ander zoals hij/zij is en spreek dit uit. Het helpt daarbij als je blij bent met jezelf en dit uitstraalt.

 

De kunst is om oprecht, welgemeend en onvoorwaardelijk complimenten te geven. Daarmee beteken je echt iets voor de ander, laat je je belangstelling en waardering blijken, om wat die ander doet, voor je betekent of om wie diegene is. Als dat je vertrekpunt is, dan komt je compliment altijd aan. Start met echt te luisteren, met de intentie om de ander te begrijpen, in plaats van om zelf zo snel mogelijk gehoord te worden. Richt je op talenten en positieve eigenschappen van de ander. Uit jouw compliment blijkt dan vanzelf dat je interesse hebt en de ander waardeert.

Net als het invoeren van een structureel overleg en het geven van complimenten, is het organiseren van feedback nodig als je de conversatiestrategie voor je bedrijf wilt laten slagen.