Conversatie start bij de kern

Conversatie start bij de kern

Conversatie start bij de kernvraag: waar sta je voor, waar wil je voor staan als bedrijf? Die missie, cultuur en waarden zijn het vertrekpunt van een ambitie voor de lange termijn. Niet losse onderdelen zijn leidend, maar datgene wat bindt en bijdraagt aan een groter geheel. De essentie van een merk is vaak terug te vinden in de dromen (ideaal) van de oprichter. En als jij dit leest als ondernemer is het logisch dat je bezig bent om je missie en visie uit stap 1 Clarity te realiseren. Dit is de basis van de normen en waarden binnen je bedrijf, om van daaruit een authentiek verhaal te vertellen.

Opdracht 2.

Conversatie start bij de kern, ga aan de slag met de volgende vragen:

  • Heb je na het doorlopen van stap 5 Creation nieuwe inzichten rondom uniek en onderscheidend positioneren?
  • Zijn je missie en visie uit stap 1 Clarity voldoende geborgd in je bedrijf en ben je klaar om een conversatiewaardig bedrijf en merk te bouwen?
  • Zo ja: klaar met deze opdracht.
  • Zo nee: maak een plan van aanpak om dit te realiseren.

 

De bedrijfscultuur van je bedrijf wordt ook wel ‘de ziel van het bedrijf’ genoemd en is daarmee het leidende principe in je conversatie. De bedrijfscultuur beïnvloedt de prestaties en daarmee de resultaten van je bedrijf. De wortels van de bedrijfscultuur zitten in de geschiedenis van je bedrijf. Cultuur heeft te maken met waarden, normen, symbolen en rituelen. Het is de ‘mindset’ van je bedrijf en samen met je werknemers hou je deze zelf in stand. De essentie is de manier waarop medewerkers elke dag met elkaar omgaan: hoe kleed jij je, wat zijn de omgangsvormen, hoe neem je beslissingen, hoeveel ruimte is er voor individualiteit? Deze vaak onbewuste regels, afspraken en overtuigingen bepalen of iemand zich thuis voelt in je bedrijf of niet. Ook vormen deze het leidend principe van de communicatie.

“De bedrijfscultuur is het hart van de conversation company”, aldus Steven van Belleghem in zijn boek De conversation company. Niet de ‘harde’ kant, zoals techniek, processen en systemen, maar juist de menselijke (zachte) kant is voor bedrijven een bepalende factor voor succes op langere termijn. Kritische succesfactoren voor succesvolle conversatie zijn:

  • Een klantgerichte houding.
  • Het hebben van een visie en conversatiestrategie.
  • Goede interne samenwerking tussen afdelingen.
  • Gedeelde trots.
  • Goede klantervaringen en daardoor betere klantinzichten.
  • Een voortdurende dialoog.

De juiste kennis van conversatie, communicatie en dialoog hebben.

 

Opdracht 3.

Geef na het lezen van de vorige alinea antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe staat het met de bedrijfscultuur binnen je bedrijf? Waarover ben je tevreden en wat wil je nog verbeteren?
  • Hoe staat het met het ambassadeurschap van je medewerkers? Benoem de punten waarover je tevreden bent en ook welke je wilt verbeteren.
  • Maak een plan van aanpak als je door de vorige vragen iets te doen hebt.

 

Communiceren doen we als mensen allemaal, bewust én onbewust, met woorden en beelden, maar ook met gedrag en houding. Het geven van ruimte en vrijheid aan je medewerkers is essentieel in deze stap. Wees je ervan bewust dat je voor 100% afhankelijk bent van hun gedrag.