Zoek je onderscheidend vermogen en uniekheid

Zoek je onderscheidend vermogen en uniekheid

De input voor het vinden van je onderscheidend vermogen en uniekheid ligt op het snijvlak van sterktes en kansen. Gebruik de SWOT-analyse, dat is de input voor je ‘license to win’ en het is aan jou om deze te benutten.

Beschrijf je license-to-win, deze ontdek je door het beantwoorden van de volgende vragen.

 

Je ‘license-to-win’ is gebaseerd op de combinatie tussen de belangrijkste behoefte en de meest onderscheidende sterkte. Dit bepaalt of je de winnaar kunt worden en blijven in de door jouw gekozen markt. Dit bepaalt of je ideale klant (doelgroep) voor jou kiest. Je klanten bepalen uiteindelijk of ze dit ook zo ervaren, maar het is jouw taak om dit boven tafel te krijgen. En het te laten zien.

Zorg dat je uniek bent in je branche/categorie en ben de eerste die een positie (license-to-win) claimt. Voorbeelden zijn:

  • Nike: Just do it
  • Interpolis: Glashelder
  • Volvo: Veilig

Positionering is en blijft een hulpmiddel om je te helpen bij het realiseren van je bedrijfsdoelen.