Toets bij je klanten of je de moeite waard bent

Toets bij je klanten of je de moeite waard bent

Om dat allemaal boven tafel te krijgen, is deskresearch een goed vertrekpunt. Denk ook aan onderzoek en interviews, binnen en buiten je bedrijf. Focus op het gedrag van je klanten, vanuit het verleden en dat wat je nu waarneemt. Ondervraag ook oud-klanten.

[Opdracht 4.

Bezoek klanten en oud-klanten en stel ze de volgende vragen:

  • Wat heeft het jouw klanten (extra) opgeleverd door zaken met je te doen?
  • Voldoet jouw service aan de verwachtingen van je klanten? In welk opzicht?
  • Van hoeveel klanten weet je dat ze:
    • de relatie met jou en je bedrijf zullen continueren?
    • meer van je diensten af zullen gaan nemen?
    • op zoek zijn naar een alternatieve dienstverlener?
    • de relatie binnenkort zullen beëindigen?
  • Kun je 5 quotes invullen, die beginnen met: “Onze/mijn klanten zeggen…”?
  • Wat zijn de huidige issues van je klanten, waar jij een rol in kunt spelen?
  • Hoeveel ideale klanten heb je geïdentificeerd als prospect?
  • Hoeveel tijd besteed je aan klanten en prospects die:
    • geen antwoord kunnen of willen geven op bovenstaande vragen?
    • geen issues hebben, die jij direct kunt adresseren?
    • jouw bedrijf onveranderd weinig, geen of negatieve winst (verlies, dus) opleveren?

 

In de praktijk kom ik veel ondernemers tegen die goed antwoorden kunnen geven op de vragen, maar het niet echt getoetst hebben bij klanten. Doe het goed of doe het niet, hou jezelf niet voor de gek met aannames.

Als je steeds gemakkelijker deze vragen kunt beantwoorden, neemt de kans dat je je ideale klant aan het helpen bent toe.