De ideale klant

Hoofdstuk Voortgang
0% voltooid

De ideale klant

De ideale klant is op zoek naar datgene wat jij te bieden hebt en betaalt je daarvoor. Jouw meest ideale klant heeft juist dat nodig waarin jij en jouw bedrijf expert zijn. Laat je ideale klant zien dat je onderscheidend bent; dat je waarde toevoegt; dat je hem/haar helpt (ook als de klus voorbij is); dat je gewoon beter bent, sneller en slimmer dan je concurrenten. Het verschil maken is wat je wilt.

Beweeg mee met de markt, ken je markt, organiseer en optimaliseer je bedrijfsprocessen en draag bij aan het succes van je ideale klant.

[Opdracht 3.

Omschrijf je meest ideale klant? Start met het beschrijven van een klantprofiel (persona) en doe dit met behulp van de volgende vragen:

  • Wat beweegt de ideale klant? Wat motiveert hem/haar?
  • Welke problemen heeft deze? Waar loopt deze tegenaan?
  • Waar zit de echte pijn, gebruik als metafoor de ‘haaienbeetpijn’ en niet een prik van een mug. Beschrijf wat jij te bieden hebt om de echte pijn weg te nemen of het probleem op te lossen en ook hoe die aansluit bij de waarde die je te bieden hebt?
  • Waar houdt hij/zij zich mee bezig en waarmee juist niet?
  • Wat doet hij/zij concreet?
  • Waarom doet hij/zij nog niet wat jij wilt?
  • Wat zijn de behoeftes, wensen en koopargumenten van je ideale klant?

 

Als je in staat bent om de behoeften van je klant goed te begrijpen, kan je zien welke elementen er nodig zijn voor het creëren van een unieke en onderscheidende positie. Je klanten bepalen zelf wel of je voor hen de moeite waard bent of niet.