Groeien is zeker geen garantie voor succes of het beleven van ondernemers- geluk. De drive om te groeien is wel een gezonde basis voor ondernemer- schap en succesvol ondernemen op jouw eigen manier. Het zorgt voor een scherpe geest zodat je je blijft aanpassen aan een snel veranderende markt en in kunt spelen op de wensen van je klanten. Onderzoek voor je eigen bedrijf waar je groei kunt realiseren.
Waar zit mogelijke groei voor jouw bedrijf? Ga op zoek naar dat wat effect en impact heeft op jouw resultaat, dit kan zijn:
Bekijk de tabel ter indicatie, deze is vooral bedoeld om je inzicht te geven in waar je qua winst het verschil wilt en kunt maken. In de praktijk blijkt het binnenhalen van nieuwe klanten veel meer tijd en energie te kosten dan om bij je bestaande klanten meer waarde toe te voegen. Zij hebben immers al voor je gekozen.
Klanten |
Deal |
Bedrag |
Totaal |
Percentage |
100 |
2 |
€1.000 |
€200.000 |
100% |
100 |
3 |
€1.000 |
€300.000 |
150% |
120 |
3 |
€1.200 |
€360.000 |
180% |
100 |
2 |
€2.000 |
€400.000 |
200% |
Je ziet dat het verdubbelen van het bestedingsbedrag door je bestaande klanten veruit de meeste winst oplevert.
Dit kan door een hogere prijs, door meer van hetzelfde te verkopen of door extra producten of diensten aan je bestaande klant te verkopen.
Als jij je klanten meer helpt, meer waarde toevoegt door een grotere deal te maken en daarmee je financiële motor beter te laten renderen creëer je meerwaarde voor alle betrokkenen.
Tip: Bouw een salescyclus met terugkerende inkomsten en stuur op winstgevendheid.