Bewijzen. Maak dat wat je belooft waar

Bewijzen. Maak dat wat je belooft waar

Zorg dat je waarmaakt wat je aan je klanten belooft. In de praktijk lopen veel bedrijven vast als het gaat om hun medewerkers op één lijn te krijgen qua gedrag met het gewenste imago naar buiten toe. En juist de ervaring van je klant met je bedrijf is doorslaggevend voor je imago.

Veel bedrijven investeren in positionering, in reclamecampagnes en vergeten de kernwaarden te internaliseren in hun bedrijf. Bedrijven moeten veel beter hun best doen om klanten tevreden te houden. Als een klant je bedrijf benadert, vindt deze twee zaken van belang. Heeft de (frontoffice)medewerker verstand van zaken en wordt het probleem bij het eerste contact opgelost of in ieder geval adequaat opgepakt?

[ Internaliseren; is het proces waarbij je medewerkers zich de kernwaarden eigen maken, zodat deze kernwaarden na verloop van tijd niet langer worden beschouwd als van buitenaf opgelegd, maar als richtlijnen die men zelf heeft gekozen.]

Betrek je medewerkers vanaf het begin bij de positionering, betrokken medewerkers willen zich herkennen in de kernwaarden die je bedrijf uitdraagt. Ze willen ook een bijdrage leveren aan deze waarden en verantwoordelijkheid krijgen.

Ga op zoek naar nieuwe bewijzen

Het is zaak om bewijzen (producten waarmee je je merkbelofte waarmaakt en bewijst) te blijven ontwikkelen en actualiseren. Besef dat ook je nieuwste bewijzen en je beste product niet eeuwig het bewijs vormen van je belofte of de kracht van je merk. Doordat concurrenten, klantbehoeften en de markt niet stil staan is het belangrijk om te blijven bewijzen dat jij (product/dienst) van waarde bent en blijft voor je klant. Blijf zoeken naar nieuwe bewijzen en neem hierbij ook verbeterpunten vanuit je klanten mee.

Opdracht 7.

Ga op zoek naar nieuwe bewijzen en doorloop de volgende stappen.

  • Organiseer een sessie met medewerkers en ga samen op zoek naar nieuwe bewijzen.
  • Organiseer een sessie met klanten en ga samen op zoek naar nieuwe bewijzen die aansluiten bij de actuele behoeften van je klanten.
  • Zorg dat je de bewijzen relevant maakt voor je klanten.

 

Elke nieuw te ontwikkelen propositie moet aansluiten bij de behoeften van klanten, bijdragen aan de onderscheidende sterkte van je bedrijf en de ‘license-to-win’ versterken.