Co-creatie kost tijd

Co-creatie kost tijd

Als het erop aankomt, is tijd een van de schaarste goederen. Dit geldt voor jezelf maar ook voor jouw klant, hou hier rekening mee. Het gaat daarbij
niet alleen om de hoeveelheid uren die je bezig bent om zaken vanuit verschillende perspectieven te bekijken en ‘out of the box’ te denken, maar ook de tijd die nodig is om ideeën te laten bezinken en opnieuw te evalueren.

De tegenstanders voor complete co-creatie binnen jouw bedrijf, gebruiken vaak de argumenten ‘tijd’ en ‘geld’. Ze zullen minder snel aangeven dat het spannend is om een deel van de controle weg te geven en transparantie te tonen aan klanten, maar ze zullen sneller aangeven dat een ‘regulier’ productontwikkelingstraject minder tijd kost en dus ook goedkoper is.

Hoe weerleg je dit?

  • Het klopt dat de kosten zéker in de eerste co-creatiefasen hoger zijn, omdat er intensiever onderzoek zal plaatsvinden. Daarentegen is er tegen het eind minder intensief gebruikersonderzoek nodig. Dit heft elkaar redelijk op.
  • Als de eindgebruiker niet betrokken is geweest, is de gebruikerswaarde waarschijnlijk ook beperkter. Daardoor is er meer kans op fouten en ook een kans dat je weer opnieuw moet beginnen omdat het product, dienst of de oplossing onvoldoende aanslaat bij je klant.

 

Ben jij of zijn mensen binnen je bedrijf te bang om de controle kwijt te raken, dan zullen deze argumenten niet overtuigend genoeg zijn en ben je niet klaar voor complete co-creatie. In dat geval, is het geven van inspraak van je klanten een aardige compromis. Betrek eindgebruikers intensief, geef hen een stem, laat hen inspireren en evalueren, maar houd zelf de controle over alle beslissingen én de uiteindelijke oplossing. De schrijvers benadrukken wel: “Let op, dit is dus geen complete co-creatie!”

In elke samenwerking krijg je te maken met uiteenlopende meningen, ideeën, werkwijzen etc. We leven in een tijdsgeest waarbij de samenwerking met andere mensen nodig is om je doelen te realiseren en om gelukkig te zijn. Dit is de rode draad van stap 7 Collaboration. Dat betekent ook dat het belangrijk is dat je constructief kunt omgaan met conflicten en de vaardigheden beheerst om goed te kunnen onderhandelen.